Posiadanie motocykla to nie tylko przyjemność jazdy, to również obowiązki związane z utrzymywaniem go w dobrym stanie technicznym. W czasie jego eksploatacji ważne jest zwracanie uwagi na to, czy nie pojawiają się jakieś niepokojące odgłosy, stukania, których do tej pory nie było. Czasem stukania przy przestawianiu motocykla, czy też dziwne odgłosy podczas jazdy, pozornie nie groźne, mogą oznaczać zbliżający się poważniejszy problem. Motocyklista - majsterkowicz najczęściej sam bezbłędnie potrafi określić, co nie tak dzieje się z jego pojazdem. Osoby, które nie posiadają tak dużej wiedzy, muszą zdać się na wizytę w serwisie. Im szybciej, tym lepiej.
By jednak zabezpieczyć się przed częstymi wizytami w warsztacie, należy dbać o odpowiednio częste czyszczenie motocykla, zabezpieczanie go przed czynnikami takimi jak wilgoć. Nie należy wystawiać go na zbyt długie działanie błota. Gdy wrócimy ze szczególnie brudnej wyprawy, należy go oczyścić. Nie koniecznie od razu, ale lepiej by to było w ciągu kilku pierwszych dni. Należy również zwraca uwagę na odpowiednie użytkowanie. Szczególnie wiele uwagi z naszej strony wymagają motocykle gaźnikowe. Prostsze w obsłudze zapewne są te z elektronicznym wtryskiem paliwa, ale one wciąż na naszych drogach stanowią mniejszość.
Gaźnik to element motocykla, który potrzebuje szczególnej troski. Już w kilkuletnim motorze będzie wymagał czyszczenia, stałych regulacji, wymiany zużywających się części ruchomych. To zaniedbany gaźnik najczęściej jest odpowiedzialny za problemy z uruchomieniem motocykla. Najczęściej zużywają się drobne elementy i to one są powodem zadyszki motoru. Wszelkie podkładki, uszczelki. Gdy potrafimy sami takie rzeczy wymieniać, warto mieć zawsze zapasowe części tego typu.
Membrany czy większe elementy można próbować zawsze zaadoptować z innych, niekompletnych gaźników, nowe, oryginalne najczęściej dużo kosztują, lub po prostu nie sposób ich dostać. Pracę gaźnika raz na jakiś czas trzeba również wyregulować u mechanika. Tylko wtedy będzie pracował bez zarzutu.
W silnik lepiej samodzielnie nie ingerować, gdy coś nas w jego pracy niepokoi, lepiej udać się do mechanika. Tu więcej możemy zepsuć niż samodzielnie naprawić. Poza tym oczywiście trzeba czyścić, smarować inne elementy motoru, wymieniać te, które są zużyte. Szczególnie ważne są te elementy, które bezpośrednio wpływają na bezpieczeństwo jazdy.
Akcesoria motocyklowe ♦ Bezpieczna Jazda ♦ Jazda na motocyklu ♦ Motocykle retro ♦ Naprawy motocykli ♦ Popularne motocykle ♦ Prawo jazdy na motocykl ♦ Rodzaje motocykli ♦ Spodnie motocyklowe Moto-Tour ♦ Stare motocykle ♦ Ubiór motocyklisty ♦ Wybierając motocykl ♦ Wyposażenie motocyklisty ♦ Zabytkowe motocykle ♦ Zloty motocyklowe ♦