Dla laika motocykl, to motocykl, potrafi co najwyżej odróżnić ścigacz od skutera. Jednak tak naprawdę podział motorów jest o wiele bardziej zróżnicowany. Są motocykle wyczynowe, jak również rekreacyjne. Dzieli się je pod względem osiągów czy marek, ale również pod względem przeznaczenia. Ten ostatni podział jest chyba najbardziej właściwy. I tak, chyba każdemu obiła się o uszy nazwa Chopper. Zapewne większość osób, zresztą trafnie identyfikuję tą nazwę z amerykańskimi filmami drogi.
Tam najczęściej pojawiają się te motocykle, które powstały na bazie Harleya. Jednak Chopper jest pozbawiony wielu zbędnych elementów, tak by jego konstrukcja była lżejsza i by motocykl rozwijał większe prędkości. Podobny jest Cruiser, tylko, że jest bardziej dopasowany pod potrzeby dłuższych tras. Bobber to również turystyczny motocykl, który powstał po demontażu wielu elementów, charakterystycznych dla Cruisera. Customami nazywa się motocykle, które są składane, przerabiane, tuningowane w przydomowych. Obecnie nastała moda na to by takie motory miały szerszą tylną oponę.
Enduro, to motory terenowo – turystyczne. Sprawdzają się zarówno na bezdrożach, jak również w jeździe po mieście. Cross to z kolei motocykl przeznaczony do szczególnie wymagającego terenu. Ma dużą moc, by żadna przeszkoda nie była w stanie go zatrzymać. Motocykl pozbawiony jest wszystkich zbędnych części typu błotniki, światła. Ma być lekki, zwrotny i mocny. Supermoto to motory rekreacyjne, szosowe. Je najczęściej widzimy na drogach od wiosny do jesieni.
Osoby, które lubią jazdę rekreacyjną, raczej powinny sięgać po Choppery czy po prostu Harleye i inne podobne, podrasowane jego wersje. Takie motory nie są przeznaczone do szybkiej jazdy, tu bardziej chodzi o styl jazdy, o charakter właściciela. Z kolei Supermoto, np. ścigacze to dla osób, które lubią częstą i szybką jazdę. Jednak akurat ścigacze są dla osób, które już mają w doświadczenie w jeździe motorami. Zła sława tego typu motorów jest głównie wynikiem tego, że wsiadają na nie osoby, które o bezpiecznej jeździe przy dużej szybkości, nie wiele wiedzą.
Chcąc kupić odpowiedni dla siebie motocykl, trzeba zawsze brać pod uwagę swoje umiejętności, doświadczenie a także, to jaki styl jazdy preferujemy. Pierwszy motocykl nie powinien mieć dużej mocy, tak byśmy mogli przyzwyczaić się do specyfiki jazdy na motorze a także by po prostu zdobyć doświadczenie, zanim sięgniemy po coś mocniejszego.
Akcesoria motocyklowe ♦ Bezpieczna Jazda ♦ Jazda na motocyklu ♦ Motocykle retro ♦ Naprawy motocykli ♦ Popularne motocykle ♦ Prawo jazdy na motocykl ♦ Rodzaje motocykli ♦ Spodnie motocyklowe Moto-Tour ♦ Stare motocykle ♦ Ubiór motocyklisty ♦ Wybierając motocykl ♦ Wyposażenie motocyklisty ♦ Zabytkowe motocykle ♦ Zloty motocyklowe ♦